Institut Català de Tecnologia 12a edició   
INTRODUCCIÓ OBJECTIUS PROGRAMA PROFESSORAT + INFORMACIÓ INSCRIPCIÓ CURSOS RELACIONATS
DATA D'INICI

26 d'octubre de 2005

DURADA
400h lectives
HORARI
Dilluns, dimecres i divendres
de 18 a 22 h
PREU
5.425€
CATÀLEG CURS    
SESSIÓ INFORMATIVA
20 de setembre de 2005, 19h
Institut Català de Tecnologia
C/Ciutat de Granada 131, BCN
Tel. 93 4858593
A/e: formacio@ictonline.es
EMPRESA

Aquest bloc introdueix el participant en aquells aspectes de la gestió empresarial que cal conèixer i els seus lligams amb la direcció d’operacions.

Estratègia empresarial
Es treballen els diferents punts de vista empresarial que poden adoptar-se per fer front a les noves tendències de l’economia i que determinaran les estratègies i l’estructura de l’organització.
Màrqueting
És important conèixer en quin mercat ens movem, l’estratègia de producte i de marca que adopta l’empresa, la política de preus, la fidelització de clients, etc.; aspectes que tot i que en un principi no han d’implicar-se en la direcció d’operacions, el seu coneixement ens pot aportar una millora en la nostra gestió.
Anàlisi financera i control de gestió. Entorn econòmic global
Després d’una pinzellada sobre economia internacional on s’analitzen l’impacte de les noves eines i els nous models econòmics i de gestió, s’entra en la gestió econòmica de l’empresa a través de l’anàlisi i la interpretació del balanç, el compte de resultats, el pressupost, els indicadors comptables i l’origen i aplicació de recursos i resultats econòmics.

CONTINGUTS FONAMENTALS EN OPERACIONS
Entenent l’empresa com un sistema en el qual totes les activitats van dirigides a la consecució
dels mateixos objectius, es fa palesa la importància de la coordinació i la gestió de totes les tasques i funcions implicades.
Direcció d’operacions
Una bona anàlisi de la situació ens ha de permetre definir l’estratègia de les operacions de la manera més acurada i ajustada possible a la nostra empresa. Això ha d’ajudar i facilitar la
planificació, el disseny i la logística. En aquest
mòdul, entre altres aspectes, es tracten temes de competitivitat en la gestió empresarial, estratègia, presa de decisions, processos i tecnologia, SCM, logística de distribució, d’aprovisionaments, magatzems, etc.
Direcció de qualitat
És impensable la gestió d’aspectes empresarials sense comptar amb la gestió de la qualitat i tot el que porta associat. En el mercat competitiu en què ens movem resulta vital per a la supervivència de l’empresa a mitjà i llarg termini tractar els aspectes de qualitat com a part inherent de la nostra gestió. Així parlem de millora de la competitivitat, de processos, de models d’excellència, de control de qualitat, de certificacions, etc.
Planificació de la producció i disseny de processos
S’analitzen els diversos sistemes de gestionar
i dissenyar les línies productives d’una empresa, tant des del punt de vista de control com de planificació. Es tracten temes com el Flow Stream Map, el JIT, el disseny de taller, el TOC, les línies multiproducte, les tècniques de millora de plantes, les de millora de processos, etc.
Gestió de l’R+D
S’engloben dins d’aquest àmbit aspectes que van des de com aplicar la investigació bàsica al nostre producte fins a la gestió de l’R+D+i, passant per l’enginyeria concurrent, amb el propòsit d’aprofitar les possibilitats que ofereixen aquestes eines per millorar els nostres processos i productes. Alhora ens han de servir com a avantatge competitiu en el mercat i ens pot marcar el futur de l’empresa.


La direcció d’operacions ajuda a aportar el factor clau de diferenciació del nivell de servei que l’empresa dóna als seus clients.
RECURSOS HUMANS

Dins dels aspectes que ha de gestionar un director d’operacions destaca el de gestió i conducció de persones. Un bon lideratge dins dels equips de treball és fonamental per aconseguir els objectius fixats i per guiar i conduir els processos de canvi en què es mouen les empreses actualment, les relacions entre departaments, l’organització i valoració dels llocs de treball, etc.
També són necessàries -i es tractaran dins del
mòdul- tècniques i habilitats de negociació i de
presentació.


ALTRES ASPECTES DE GESTIÓ RELACIONATS
S’han de considerar també altres aspectes que
intervenen i que són necessaris gestionar i, per tant, conèixer i tenir presents.

Gestió de la prevenció de riscos laborals
L’aplicació de la legislació referent a la protecció i vigilància de la salut pot ajudar a millorar tant el clima laboral com les xifres d’accidents de treball. Com a conseqüència directa, independentment dels aspectes socials, trobarem una millora dels índexs de productivitat i de rendiment econòmic dels nostres processos. Cal conèixer l’àmbit legislatiu que ens afecta i com hem de
tractar-lo.

Gestió del medi ambient
Donada la importància que han pres els aspectes mediambientals en la nostra societat i la repercussió que tenen en els processos productius i en els productes i serveis prestats per les empreses, en aquest mòdul s’analitza com l’aplicació dels sistemes de gestió mediambientals i l’ecologística repercuteixen en la gestió de les operacions.

Manteniment
El funcionament correcte d’una planta de producció i, per tant, de tot el procés associat, té una relació directa amb el bon manteniment de les instal·lacions i la maquinària. Com a gestors i directors cal preveure aquest aspecte i saber organitzar, planificar i dur a terme totes les accions preventives i correctores necessàries perquè a més a més de no donar problemes, el manteniment sigui una font de millores en els índexs de productivitat i en la competitivitat.


TECNOLOGIES DE SUPORT
A LA GESTIÓ D’OPERACIONS

Tots els aspectes que s’han comentat en els
apartats anteriors s’han de recolzar en les eines que posen a l’abast les noves tecnologies de la informació i la comunicació. No es pot concebre una gestió de les operacions que no aprofiti i utilitzi en la seva actuació diària totes les possibilitats que eines com l’e-commerce, l’e-logistics i l’e-procurement.


JORNADES I CONFERÈNCIES

Al llarg del curs es realitzarà un seguit de conferències o sessions a càrrec de reconegudes figures del sector, sigui perquè pertanyen a empreses capdavanteres per les seves installacions, processos o maneres de gestionar, o per les idees innovadores o d’actualitat que aporten.


VISITES

Al llarg del curs es realitzaran visites a empreses emblemàtiques per la tasca desenvolupada en l’àmbit de les operacions a Catalunya.


PROJECTE

Consisteix a relacionar el treball realitzat al llarg
de les sessions i l’experiència professional en
un estudi o aplicació que cada participant ha
de realitzar i presentar a final de curs, i on s’apliquin les eines i metodologies treballades.